tisdag, maj 08, 2007

Dialekter och språket i sig

Enda sedan jag beslutade mig för att flytta upp till Falun (Dalarna) så vart jag orolig. Jag vart orolig för att ingen skulle förstå min underbara skånska häruppe..
Jag visste att jag skulle få vara med om en del gliringar och jag är inte den som är den. Jag tål det. Jag tycker till och med det är roligt.
Däremot så har mina skånska vänner fått dialektsjukan. Varje gång jag pratar med dem hasplar jag ur mig "gud vad din skånska är brutal"..
Vart det så här jag ville bli när jag flyttade till Dalarna? Ville jag bli som alla ni andra och mobba mitt eget släkte? Shit, dalmasarna och norrlänningarna har fått över mig på sin sida! Det kommer antagligen att sluta med att jag går med på hemsidan som vill gräva bort Skåne.. ..

En sak till som är anmärkningsvärd som ni häruppe har "lärt" mig, det är att lägga till ett "t" efter "var" så det blir "vart".. Jag börjar undra hur mitt ordförråd kommer att se ut i framtiden.

En sak till, jag skrev ett inlägg för några dagar sen om ifall det heter en choklad eller ett choklad. Det har kommit fram nödvändig fakta kring detta ämne. Det kan heta både OCH. Så det så.

Inga kommentarer: